Wypłata środków objętych gwarancjami ponad równowartość w złotych 100.000 euro, w przypadkach określonych w art. 24 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. poz. 996) („ustawa o BFG”), została wyłączona spod wypłat realizowanych za pośrednictwem Banku Zachodniego WBK S.A.
Zgodnie z ustawą o BFG roszczenie o wypłatę środków gwarantowanych ponad limit równowartości w złotych 100 000 euro powstaje po przedłożeniu przez deponenta oświadczenia o zaistnieniu przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 3 i 4 ustawy o BFG (wraz z dokumentami to potwierdzającymi). Wypłata środków gwarantowanych ponad limit równowartości w złotych 100 000 euro dokonywana jest jedynie na indywidualny wniosek deponenta skierowany bezpośrednio do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
W celu odbioru środków gwarantowanych przekraczających limit równowartości w złotych 100 000 euro należy:
- złożyć wniosek o wypłatę środków gwarantowanych wraz z oświadczeniem, o którym mowa w art. 24 ust. 5 ustawy o BFG (właściwy formularz wniosku o wypłatę znajduje się w załączniku) oraz
- do wniosku dołączyć dokumenty (oryginały lub uwierzytelnione odpisy) potwierdzające uprawnienie deponenta do środków gwarantowanych ponad limit równowartości w złotych 100 000 euro. Przykładowe dokumenty dla poszczególnych sytuacji, w przypadku których deponent nabywa ww. uprawnienie, wskazane zostały w informacjach umieszczonych w końcowej części formularza wniosku, przy czym Bankowy Fundusz Gwarancyjny zastrzega sobie możliwość żądania także innych, dodatkowych dokumentów niż wymienione na tym formularzu.
Wniosek o wypłatę można złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu lub korespondencyjnie, wysyłając go na adres: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, ul. ks. I. J. Skorupki 4, 00-546 Warszawa.
W przypadku składania wniosku drogą korespondencyjną niezbędne jest poświadczenie zgodności danych osobowych wnioskodawcy oraz własnoręczności jego podpisu na wniosku. Poświadczenie to może być dokonane przez jedną z następujących osób:
- notariusza,
- wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
- zarząd komisaryczny Banku Spółdzielczego w Nadarzynie lub jego syndyka (po ogłoszeniu upadłości Banku).
Gdy wniosek o wypłatę środków objętych wyższą ochroną gwarancyjną dotyczy kwoty powyżej 100 000 zł należy składać go bezpośrednio w siedzibie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Osoby przebywające za granicą, niezależnie od wartości środków, o które się ubiegają, mogą złożyć wniosek drogą korespondencyjną. Wnioski wystawiane poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zgodności danych osobowych wnioskodawcy oraz własnoręczności jego podpisu powinny być potwierdzone przez polską placówkę dyplomatyczną lub konsularną (legalizacja) lub – w przypadku państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych – notariusza miejscowego. Wniosek poświadczony przez notariusza miejscowego powinien mieć dołączony dokument apostille, wydany przez właściwy organ państwa, na terytorium którego działa notariusz.
Wypłata środków gwarantowanych ponad limit równowartości w złotych 100 000 euro następuje po potwierdzeniu przez zarząd komisaryczny Banku Spółdzielczego w Nadarzynie lub jego syndyka (po ogłoszeniu upadłości Banku), że środki deponenta powyżej ww. limitu, co do których złożył oświadczenie, były mu należne w dniu spełnienia warunku gwarancji, tj. w dniu 24 października 2016 r. O otrzymanie takiego potwierdzenia do zarządu komisarycznego występuje Fundusz.
Wyjaśniamy, że ochroną gwarancyjną ponad limit równowartości w złotych 100 000 euro objęte są środki pieniężne i należności deponenta, będącego osobą fizyczną, gdy środki i należności te pochodzą z:
- odpłatnego zbycia (o ile nie nastąpiło w ramach wykonywanej działalności gospodarczej):
- nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo budowlane, jej części lub udziału w takiej nieruchomości,
- prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo budowlane lub udziału w takim prawie,
- samodzielnego lokalu mieszkalnego w rozumieniu przepisów ustawy o własności lokali stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym lokalem,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu o przeznaczeniu mieszkalnym lub udziału w takim prawie,
- wykonania na rzecz deponenta umownego lub sądowego podziału majątku po ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej,
- nabycia przez deponenta spadku, wykonania na jego rzecz zapisu lub otrzymania zachowku,
- wypłaty sumy ubezpieczenia z tytułu umowy ubezpieczenia na życie w związku ze śmiercią osoby ubezpieczonej lub dożyciem przez nią oznaczonego wieku,
- wypłaty sumy ubezpieczenia z tytułu umowy ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z uszkodzeniem ciała, rozstrojem zdrowia lub śmiercią osoby ubezpieczonej wskutek nieszczęśliwego wypadku,
- wypłaty odprawy pieniężnej na warunkach i w wysokości określonych w przepisach odrębnych,
- wypłaty odprawy emerytalnej lub rentowej, o której mowa w art. 921 § 1 ustawy – Kodeks pracy, lub odrębnych przepisach na warunkach i w wysokości określonych w tych przepisach,
- wypłaty odszkodowania za szkodę wyrządzoną przestępstwem lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę,
- odszkodowania lub zadośćuczynienia, o którym mowa w art. 552 ustawy – Kodeks postępowania karnego.
Ww. środki i należności są objęte ochroną gwarancyjną ponad równowartość w złotych 100.000 euro w terminie 3 miesięcy od dnia ich wpływu na rachunek lub powstania należności.
Szczegółowe informacje dotyczące wypłaty środków gwarantowanych (w tym informacje o zasadach składania wniosków o wypłatę) dostępne są pod numerami telefonów:
800 569 341, 22 58 30 942.