logo BFG logo BFG
logo bip

Gwarantujemy bezpieczeństwo
depozytów w bankach i SKOK-ach
do równowartości 100.000 euro w złotych

MENU

Strona główna Bank Spółdzielczy w Nadarzynie bez przymusowej...
Publikacja: 21 października 2016

Bank Spółdzielczy w Nadarzynie bez przymusowej restrukturyzacji

Zgodnie z art. 101 ust. 7 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. poz. 966) („ustawa o BFG”) w przypadku, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. podmiot krajowy jest zagrożony upadłością,
  2. brak jest przesłanek wskazujących, że możliwe działania nadzorcze lub działania podmiotu krajowego pozwolą we właściwym czasie usunąć zagrożenie upadłością,
  3. działania wobec podmiotu krajowego konieczne są w interesie publicznym

Bankowy Fundusz Gwarancyjny wydaje decyzję o wszczęciu wobec podmiotu krajowego przymusowej restrukturyzacji albo decyzję o umorzeniu lub konwersji instrumentów kapitałowych.

Zgodnie z art. 101 ust. 10 ustawy o BFG działania są podejmowane w interesie publicznym, jeżeli są konieczne dla zapewnienia realizacji co najmniej jednego z celów przymusowej restrukturyzacji, określonych w art. 66 ustawy o BFG, a osiągnięcie tych celów w takim samym stopniu nie jest możliwe w ramach sprawowanego nadzoru lub postępowania upadłościowego. Celami przymusowej restrukturyzacji są:

  • utrzymanie stabilności finansowej, w szczególności przez ochronę zaufania do sektora finansowego i zapewnienie dyscypliny rynkowej;
  • ograniczenie zaangażowania funduszy publicznych lub prawdopodobieństwa ich zaangażowania wobec sektora finansowego lub jego poszczególnych podmiotów dla realizacji celów, o których mowa w pkt 1 oraz 3 – 5;
  • zapewnienie kontynuacji realizowanych przez podmiot funkcji krytycznych;
  • ochrona deponentów i inwestorów objętych systemem rekompensat;
  • ochrona środków powierzonych podmiotowi przez jego klientów.

Bankowy Fundusz Gwarancyjny dokonał oceny spełnienia warunków wydania decyzji o wszczęciu wobec Banku Spółdzielczego w Nadarzynie przymusowej restrukturyzacji albo decyzji o umorzeniu lub konwersji instrumentów kapitałowych zgodnie z przepisami ustawy o BFG, rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/778 z dnia 2 lutego 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do okoliczności i warunków w jakich zapłata nadzwyczajnych składek ex post może zostać częściowo lub całkowicie odroczona oraz w zakresie określenia kryteriów działań, usług i operacji w odniesieniu do funkcji krytycznych oraz określeniu linii biznesowych wraz z powiązanymi usługami w odniesieniu do głównych linii biznesowych.

Bankowy Fundusz Gwarancyjny stwierdził, że nie zostały spełnione przesłanki wydania decyzji o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji wobec Banku Spółdzielczego w Nadarzynie ze względu na brak spełnienia przesłanki interesu publicznego.

Bank Spółdzielczy w Nadarzynie („Bank”) nie odgrywa istotnej roli w sektorze finansowym. Bank Spółdzielczy w Nadarzynie jest niewielką instytucją o ograniczonym geograficznie zasięgu działalności. Posiada tylko 3 placówki:

  • 2 oddziały zlokalizowane w miejscowościach Nadarzyn i Żabia Wola,
  • 1 filię w Jaktorowie.

Bank nie jest podmiotem znaczącym w rozumieniu art. 2 pkt 47 ustawy o BFG ani innym podmiotem o znaczeniu systemowym w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym (Dz. U. poz. 1513 z późn. zm.).

Ze względu na wielkość Banku i skalę działania sytuacja Banku nie wpływa i nie stanowi zagrożenia dla stabilności finansowej. Dotychczasowe doświadczenia i przeprowadzone analizy wskazują na niskie ryzyko wystąpienia „efektu zarażenia”.

Ewentualna upadłość Banku Spółdzielczego w Nadarzynie nie spowoduje konieczności zaangażowania funduszy publicznych wobec sektora finansowego – wypłata środków gwarantowanych zostanie zrealizowana przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny ze środków pozyskanych z funduszy ochrony środków gwarantowanych tworzonych przez banki.

Bank Spółdzielczy w Nadarzynie nie realizuje funkcji krytycznych.

Ochrona deponentów zostanie zrealizowana. Struktura podmiotowa depozytów, poziom pokrycia gwarancjami oraz finansowa i operacyjna możliwość wypłaty środków gwarantowanych zapewniają niezbędną ochronę deponentów. Bankowy Fundusz Gwarancyjny nie zidentyfikował przeszkód dla realizacji wypłat środków gwarantowanych w ustawowym terminie tj. 7 dni roboczych od dnia spełnienia warunku gwarancji.

Bank nie pełni roli powiernika i nie ma potrzeby ochrony środków powierzonych przez klientów.

Wobec powyższego, Bankowy Fundusz Gwarancyjny nie stwierdził przesłanki interesu publicznego, która uzasadniałaby wydanie decyzji o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji wobec Banku Spółdzielczego w Nadarzynie.

Ostatnia aktualizacja: 24 października 2016