Zgodnie z art. 101 ust. 7 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. poz. 966) („ustawa o BFG”) w przypadku, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
- podmiot krajowy jest zagrożony upadłością,
- brak jest przesłanek wskazujących, że możliwe działania nadzorcze lub działania podmiotu krajowego pozwolą we właściwym czasie usunąć zagrożenie upadłością,
- działania wobec podmiotu krajowego konieczne są w interesie publicznym
Bankowy Fundusz Gwarancyjny wydaje decyzję o wszczęciu wobec podmiotu krajowego przymusowej restrukturyzacji albo decyzję o umorzeniu lub konwersji instrumentów kapitałowych.
Zgodnie z art. 101 ust. 10 ustawy o BFG działania są podejmowane w interesie publicznym, jeżeli są konieczne dla zapewnienia realizacji co najmniej jednego z celów przymusowej restrukturyzacji, określonych w art. 66 ustawy o BFG, a osiągnięcie tych celów w takim samym stopniu nie jest możliwe w ramach sprawowanego nadzoru lub postępowania upadłościowego. Celami przymusowej restrukturyzacji są:
- utrzymanie stabilności finansowej, w szczególności przez ochronę zaufania do sektora finansowego i zapewnienie dyscypliny rynkowej;
- ograniczenie zaangażowania funduszy publicznych lub prawdopodobieństwa ich zaangażowania wobec sektora finansowego lub jego poszczególnych podmiotów dla realizacji celów, o których mowa w pkt 1 oraz 3 – 5;
- zapewnienie kontynuacji realizowanych przez podmiot funkcji krytycznych;
- ochrona deponentów i inwestorów objętych systemem rekompensat;
- ochrona środków powierzonych podmiotowi przez jego klientów.
Bankowy Fundusz Gwarancyjny dokonał oceny spełnienia warunków wydania decyzji o wszczęciu wobec Banku Spółdzielczego w Nadarzynie przymusowej restrukturyzacji albo decyzji o umorzeniu lub konwersji instrumentów kapitałowych zgodnie z przepisami ustawy o BFG, rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/778 z dnia 2 lutego 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do okoliczności i warunków w jakich zapłata nadzwyczajnych składek ex post może zostać częściowo lub całkowicie odroczona oraz w zakresie określenia kryteriów działań, usług i operacji w odniesieniu do funkcji krytycznych oraz określeniu linii biznesowych wraz z powiązanymi usługami w odniesieniu do głównych linii biznesowych.
Bankowy Fundusz Gwarancyjny stwierdził, że nie zostały spełnione przesłanki wydania decyzji o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji wobec Banku Spółdzielczego w Nadarzynie ze względu na brak spełnienia przesłanki interesu publicznego.
Bank Spółdzielczy w Nadarzynie („Bank”) nie odgrywa istotnej roli w sektorze finansowym. Bank Spółdzielczy w Nadarzynie jest niewielką instytucją o ograniczonym geograficznie zasięgu działalności. Posiada tylko 3 placówki:
- 2 oddziały zlokalizowane w miejscowościach Nadarzyn i Żabia Wola,
- 1 filię w Jaktorowie.
Bank nie jest podmiotem znaczącym w rozumieniu art. 2 pkt 47 ustawy o BFG ani innym podmiotem o znaczeniu systemowym w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym (Dz. U. poz. 1513 z późn. zm.).
Ze względu na wielkość Banku i skalę działania sytuacja Banku nie wpływa i nie stanowi zagrożenia dla stabilności finansowej. Dotychczasowe doświadczenia i przeprowadzone analizy wskazują na niskie ryzyko wystąpienia „efektu zarażenia”.
Ewentualna upadłość Banku Spółdzielczego w Nadarzynie nie spowoduje konieczności zaangażowania funduszy publicznych wobec sektora finansowego – wypłata środków gwarantowanych zostanie zrealizowana przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny ze środków pozyskanych z funduszy ochrony środków gwarantowanych tworzonych przez banki.
Bank Spółdzielczy w Nadarzynie nie realizuje funkcji krytycznych.
Ochrona deponentów zostanie zrealizowana. Struktura podmiotowa depozytów, poziom pokrycia gwarancjami oraz finansowa i operacyjna możliwość wypłaty środków gwarantowanych zapewniają niezbędną ochronę deponentów. Bankowy Fundusz Gwarancyjny nie zidentyfikował przeszkód dla realizacji wypłat środków gwarantowanych w ustawowym terminie tj. 7 dni roboczych od dnia spełnienia warunku gwarancji.
Bank nie pełni roli powiernika i nie ma potrzeby ochrony środków powierzonych przez klientów.
Wobec powyższego, Bankowy Fundusz Gwarancyjny nie stwierdził przesłanki interesu publicznego, która uzasadniałaby wydanie decyzji o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji wobec Banku Spółdzielczego w Nadarzynie.